Área do cabeçalho
gov.br
Portal da UFC Acesso a informação da UFC Ouvidoria Conteúdo disponível em: PortuguêsEnglish

Universidade Federal do Ceará
Pró-Reitoria de Relações Interinstitucionais

Área do conteúdo

Palestra com o Prof. Denis Drieghe, do depart.º de Psicologia da Univ. de Southampton no Reino Unido, em 11/02/20

Data de publicação: 5 de fevereiro de 2020. Categoria: Notícias
A Prof. Elisângela Teixeira, do Laboratório de Ciências Cognitivas e Psicolinguística, e o Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará convidam estudantes de pós-graduação e de graduação para uma palestra sobre a movimentação ocular durante a leitura on-line, que será ministrada pelo Professor Denis Drieghe, do departamento de Psicologia da Universidade de Southampton no Reino Unido.
Título: Reading for Comprehension versus Skim Reading on the Web: The Impact of Hyperlinks and Navigation
Palestrante: Prof. Denis Drieghe, University of Southampton, United Kingdom
Data: 11 de fevereiro de 2020
Horário: 16h
Local: Auditório José Albano, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará
Endereço: Av. da Universidade, 2683 – Benfica, Fortaleza – CE, 60020-181
Informações adicionais: elisteixeira@letras.ufc.br
Whatsapp: (85) 999441964
Título e Resumo:

Reading for Comprehension versus Skim Reading on the Web: The Impact of Hyperlinks and Navigation

Denis Drieghe

University of Southampton, United Kingdom

Studies of reading have focused on reading behaviour when participants read a single, mono-coloured sentence for comprehension. However, everyday reading behaviour, such as reading on the Web often entails people skim reading passages of text containing coloured links. We ran an experiment where participants simply read Webpages presented to them and another where participants could click and navigate through the Webpages. We recorded participants’ eye movements while they read modified pages from Wikipedia (that contained target words) and asked them to read for comprehension or skim read. Target words were either hyperlinked/unlinked, and either high/low-frequency. Linked words were skipped less often than unlinked words when skimming, revealing that participants used the coloured words as ‘anchor’ points for scanning strategies. In both experiments, frequency effects were observed during reading for comprehension but not during the skimming task, except when the words were hyperlinked. This indicated more advanced lexical processing for the linked target words. Results are discussed in terms of task effects on eye movements during reading and the necessity to also study reading behaviour in more realistic settings.

Fonte:
Elisângela Teixeira
Departamento de Letras Vernáculas
Laboratório de Ciências Cognitivas e Psicolinguística
Universidade Federal do Ceará

 

Acessar Ir para o topo